donderdag 24 maart 2011

Conferentie Keine Bildung ohne Medien, Dag 1

Nou. Eerste dag zit er op. En het viel een beetje tegen. Eerst een wat stoffige rede waarin werd ingegaan op de noodzaak om mediacompetenties (competenties om met media om te gaan, actief en passief) en informatiecompetenties (competenties om informatie te zoeken maar ook om informatie op de juiste wijze te beoordelen) integraal onderdeel te laten worden van het onderwijs op elk niveau. Stoffig omdat er veel is gesmeten met buzz-words maar weinig oplossingen werden aangedragen en weinig visie uit de rede sprak.Beetje gemiste kans zoals ook bleek uit tweets (zie de hashtag #kbom11).

Na de lunch was het tijd voor de werkgroepen. Er waren er 13 in totaal (of waren het er 14? in ieder geval veel). Lastig om eentje te kiezen. Ik koos voor de werkgroep Media- en informatiecompetenties. Bleek dat de meetings in collegezalen waren, dat discussieert lastig, en er waren nauwelijks stopcontacten. Acoustiek was wel goed. En de leiding was in handen van enkele heren op leeftijd uit het bibliotheekwezen. Vervolgens ging het vooral om hoe genoemde competenties een plek konden krijgen in onderwijs, welke rol bibliotheken daarbij moesten spelen en dat het vooral belangrijk was dat iedereen deze competenties zou verwerven. Wat ik wel miste, en waar ik vooral voor kwam was ....... hoe zouden de competentieprofielen er uit moeten zien voor media- en informatiecompetenties? En hoe zouden profielen voor verschillende niveaus (PO, VO, BVE, ...) op elkaar moeten aansluiten. En welke consequenties had dit voor bijv. pabo's, lerarenopleidingen? Daar werd dus niet op ingegaan. Wellicht in 1 of meer van de andere werkgroepen wel. Morgen krijgen we materiaal uit alle werkgroepen en wordt de hele dag gepraat over deze resultaten en hoe die aan 'de politiek' moeten worden doorgegeven. Het is te hopen dat het programma morgen interactief wordt en dat vooral de visie wat sterker naar voren komt en het idee dat dit congres een missie heeft om verandering op gang te brengen.

Wel heb ik vandaag nog een interessante term geleerd: Leitmedienwechsel. Een engelse vertaling heb ik nog niet gevonden. Wel een (duitstalige) wiki over Leitmedienwechsel op http://wiki.doebe.li/bin/view/Beat/LeitMedienWechsel. Ik zal binnenkort wat meer onderzoek doen naar dit fenomeen want het lijkt interessant genoeg.

Verder is de conferentie goed georganiseerd. Er is prima wifi op de TU Berlin. Ik hoefde mijn netbook maar aan te zetten en ik had via eduroam toegang tot internet. Ik had niet eens de toegangscodes nodig uit de conferentiemap. Catering is ook goed geregeld, zoals eigenlijk altijd wel op duitse universiteiten en hogescholen.

Geen opmerkingen: