maandag 1 september 2008

Bestaat de zgn. Net-Generatie?

Rolf Schulmeister, hoogleraar e-learning in Hamburg heeft een vrij uitgebreid discussiestuk geschreven over de vraag of er ueberhaupt een net-generatie is, komt of was en wat dit betekent voor het onderwijs. De eerste versie was 106 bladzijden, de tweede (http://www.zhw.uni-hamburg.de/pdfs/Schulmeister_Netzgeneration.pdf) al 132.
Een reactie staat hier (http://www.mandyschiefner.ch/blog/archives/1257), maar via google zijn er nog veel meer te vinden. Wel in het Duits (net als het discussiestuk zelf).

Mijn mening: eerst moet ik het stuk nog eens lezen. Vanwege de snelle ontwikkelingen weet ik niet of je van een net-generatie kunt spreken. binnen een generatie gebeurt er immers zo veel dat elk cohort dat aan onderwijs begint een andere context aantreft.

Over 2 weken ga ik naar de jaarlijkse conferentie van de GMW (http://www.gmw-online.de/). Deze meetings leveren elk jaar weer heel interessante discussies op. T.z.t. meer op deze blog.

2 opmerkingen:

Petra Fisser zei

Hoewel het hele fenomeen "net-generatie" een zeer interessante is, zeker in relatie tot onderwijs en hoe het onderwijs daarop in zou kunnen (moeten?) springen heb ik ook zo mijn twijfels over alle uitspraken die gedaan zijn. Ik ga dan ook zeker het stuk van Schulmeister nog wat uitgebreider lezen.

Waarom? De afgelopen 3 jaar heb ik bij het begin van het collegejaar aan mijn eerstejaars studenten gevraagd of zij in het plaatje van de net-generatie passen. Ik laat ze een aantal apparaten zien (mobieltje, pda, gps, etc.), ik laat ze een aantal websites en programma's zien (persoonlijk websites, weblogs, msn, hyves, etc.) en vraag ze dan a) in hoeverre ze het kennen en b) in hoeverre ze het ook daadwerkelijk zelf gebruiken. Op basis van hun antwoorden durf ik ze daarna al niet meer te vragen wat zij (als toekomstig onderwijskundigen) denken van de mogelijkheden van dat soort toepassingen in het onderwijs..

Volgende week heb ik weer het college waarbij ik dit aan de eerstejaars ga vragen. Misschien dat er deze keer wel net-generatie-ers tussen zitten?

Jef Moonen zei

ja, ik had een bladzijde vol met commentaar geschreven en vervolgens bleek dat ik eerst een account moest aanmaken (waarna mijn commentaar was verdwenen...)
Ontwerp foutje....
Ben mijn commentaar nu 'vergeten'